3ژانویه 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Diabetes Spectrum منتشر شده است، برخی از مشکلات سلامت روان با کنترل بدتر دیابت در کودکان و بزرگسالان جوان مبتلا به نوع 1 مرتبط است، در حالی که سایر مسائل روانی ظاهراً با کنترل دیابت مرتبط نیستند.

بین افسردگی و دیابت یک ارتباط کاملاً اثبات شده وجود دارد، اما به نظر نمی رسد که این یک ارتباط ساده یا سرراست باشد. به عنوان مثال، تحقیقات پیشین نشان داده اند که در میان کودکان مبتلا به دیابت، مدت طولانی‌تر ابتلا به دیابت، تنها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با افسردگی مرتبط است، در حالی که در میان کودکانی که از سلامت کلی خوبی برخوردارند، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر از افراد مبتلا به نوع 2 در معرض افسردگی هستند. وقتی صحبت از بزرگسالان می شود، ابتلا به دیابت نوع 2 یا حتی پیش دیابت با خطر بیشتری برای افسردگی مرتبط است، اما برخی مداخلات حمایتی می تواند خطر ابتلا به افسردگی را در افراد دیابتی کاهش دهد، و در حالی که افسردگی با افزایش خطر مرگ در افراد مسن مبتلا به نوع 2 مرتبط است، مصرف داروهای ضد افسردگی با کاهش خطر مرگ در افراد مبتلا به دیابت و افسردگی ارتباط دارد.

در مطالعه ی اخیر، محققان به بررسی ارتباط اشکال مختلف تروما و همچنین اثرات ماندگار تروما، -همانطور که در اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دیده می شود - با کنترل بدتر دیابت پرداختند. آنها همچنین به ارتباط بین سایر مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب با پایبندی به نظارت بر قند خون توصیه شده، توجه کردند. 258 فرد 7 تا 21 ساله ی مبتلا به دیابت نوع 1، در این مطالعه شرکت کردند که به عنوان بخشی از مطالعه، یک پرسشنامه های غربالگری روانپزشکی استاندارد را در طول ویزیت در کلینیک تکمیل نمودند.

محققان دریافتند که 66 درصد از شرکت کنندگان در معرض تروما قرار گرفته بودند و 38 درصد علائمی منطبق با اختلال عملکردی مرتبط باPTSD ، داشتند. میزان تروما ناشی از علل خاص شامل 28 درصد برای آسیب ناشی از تصادف، 22 درصد برای استرس تروماتیک پزشکی، 10 درصد برای بلایای طبیعی، و 6 درصد برای مشاهده ی خشونت خانوادگی بود. اما محققان هیچ ارتباطی بین علائم  PTSD، اضطراب یا افسردگی با تبعیت بدتر از نظارت بر قند خون توصیه شده، پیدا نکردند. با این حال، آنها دریافتند که اختلالات اضطرابی و اجتناب شدید از رفتن به مدرسه با کاهش پایبندی به توصیه های نظارت بر قند خون مرتبط است. علاوه بر این، میانگین سطحA1C (معیار کنترل طولانی‌مدت گلوکز خون) در شرکت‌کنندگانی که افکار خودکشی را گزارش کردند، نسبت به افرادی که افکار خودکشی را گزارش نکرده بودند، بالاتر بود.

محققان خاطرنشان کردند که این نتایج اهمیت ارائه ی مراقبت های چند رشته ای به کودکان مبتلا به دیابت از جمله مراقبت های روانپزشکی و حمایت روانی را در صورت نیاز نشان می دهد. این نه تنها می تواند به بهبود کیفیت زندگی کودکان کمک کند، بلکه مداخله برای حمایت از سلامت روان می تواند نتایج مرتبط با دیابت را نیز بهبود بخشد. محققان نوشتند، حداقل، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که با کودکان مبتلا به دیابت کار می کنند، باید در مورد تجربیات استرس زای این گروه از بیماران سوال کنند، و این افراد را با پرسشنامه های غربالگری و ارجاع احتمالی به یک متخصص بهداشت روان، اگر احساس کنند که نیاز است، پیگیری کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/01/03/mental-health-issues-linked-to-diabetes-control-in-youth-with-type-1/